2013. január 12., szombat

Sylvia Plath: Az üvegbura

Ismét kipipálhatok egy könyvet a listáról, most Sylvia Plath novelláját gyűrtem le.



A könyv története röviden: adva van egy vidéki jány a 60-as évek Ámerikájában, aki megnyer egy díjat, ami keretében egy hónapig New Yorkban tölti az időt hasonló nyertes lányokkal. Parti parti hátán, pufi, zizi, ki mit kíván. Hősnőnk, Esther Greenwood jól érzi magát, majd a hazautazás előtti éjszaka megpattan benne valami miután majdnem megerőszakolják - kicsinkét bekattan. Vagyis inkább keményen depressziós lesz - 3 hétig hajat nem mosós, ágyból fel sem kelős depis. Öngyilkosságot kísérel meg, a kor "divatjának" megfelelően elektrosokkal kezelik. Bekerül egy "szanatóriumba", ahol jó pár hónap alatt meggyógyul. 
Még soha nem voltam depis, nem tudom milyen érzés lehet, de ahogy le van írva, kicsit kapisgálom. Nem véletlenül szerepel az üvegbúra a címben: a szerző megfogalmazása szerint úgy érzi, mintha egy búra lenne felette, és a világ többi része azon kívül. Nekem nem kicsit hajaz az Észvesztőre, de tetszett. Érdekes.

No, ezek után meggugliztam Sylvia Plath-ot, és megtudtam, hogy a könyv önéletrajz is lehetne. Tényleg eltörte a lábát, tényleg volt egy Buddy az életében, eltöltött egy hónapot New Yorkban, úgy akart öngyilkos lenni, ahogy a könyvben Esther. '63-ban lett öngyilkos, a könyv megjelenésének évében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése